Sittande avspänning

Sittande avspänning är en metod jag lärde mig på min hälsocoachutbildning och ofta använder då den kan göras i princip var som helst. På bussen, tunnelbanan eller väntrummet. Denna övning är också början på smärtlindrande meditation som jag tar upp i delen om Behandlingar – egenvård. 

 

  • Börja med att ”frysa” din sittställning, känn efter hur kroppen har det; fötterna, sittknölarna, axlar, nacke, kinder, käkar. Känn hur du andas och om du har några spänningar. Sitter du verkligen rätt? Är det så här du sitter när du inte är medveten om din kropp? Lägg märke till eventuella spänningar som visar att du sitter fel. Själv upptäckte jag de första gångerna jag gjorde övningen att jag alltid satt halvvägs på väg upp, som jag tolkade som en yrkesskada från min tid som receptionist och konferensvärdinna.

 

  • Sätt dig nu bekvämt, känn fötterna vila tungt mot golvet, rör lite på dem tills de och benen känns bra. Sitt på sittknölarna med rak rygg, rör dig lite fram och tillbaka för att hitta en bra ställning. Knip med stussen, känn spänningen och ge efter långsamt. Gör likadant med axlarna (dra upp - slappna av) och käkarna (bit ihop – slappna av)

 

  • När du hittat en bra ställning, låter du koncentrationen vandra mellan:
    • Fötterna – kontakten med golvet. Kan de bli tyngre? Kan de sjunka ner i golvet?
    • Sittknölarna - kontakten med stolen. Kan jag sitta tyngre?
    • Axlarna – sänkta med tunga armar och händerna i knäet.
    • Käkarna – avspända, mellanrum mellan tänderna. Avslappnat ansikte, tung haka.

 

Följ sedan andningen utan att styra den. Om tankarna ger sig iväg, styr dem tillbaks till fötterna, sittknölarna, axlarna, käkbenen om och om igen. Du kan låta en tänkt våg av andning skölja mellan dem. Andas in genom fötterna upp genom sittknölar, axlar och ut genom käkarna, sedan in genom fötterna osv. Ta den tid du vill och behöver.

Avsluta gärna med en lång skön gäspning, sträck på hela kroppen. Stå upp, klappa igenom kroppen och ta några djupa andetag. Men av naturliga skäl kanske du inte vill göra dessa sista moment om du gör övningen på buss eller tunnelbana.