Fibromyalgisyndrom - FMS

 

 

Ett kort utdrag ur boken Min vän Smärtan.

 

”Anledningen till att fibromyalgi får en egen rubrik i smärtbehandlingsprogrammet är dels att jag själv har erfarenhet av den, dels att den är ett så komplext långvarigt smärtsyndrom som är svår att diagnosticera och därför fortfarande ofta negligeras av vissa läkare. Förr, på 70- och 80-talet, kallades den ofta för SVBK i journaler (sveda, värk och brännkärring) eftersom det oftast var kvinnor som drabbades – och få läkare då brydde sig om att ta reda på orsaken bakom. Att negligera ett symtom bara för att man inte har en vetenskaplig förklaring till den i sina böcker, eller förstår varför – vad kan man kalla det? Nonchalans? Ovilja till förändrat synsätt? Tron att man kan och vet allt om vår kropp? Eller vad?

Orsaken till FMS är ännu oklar men bidragande orsaker kan vara många som till exempel ärftliga faktorer, fysiska eller psykiska traumatiska händelser, tendens till överrörlighet, högpresterande personlighetsläggning, serotoninbrist och försurad kropp. Man har även sett ett samband mellan FMS och förträngda traumatiska händelser, som övergrepp i barndomen.

Tidigare benämndes den ofta som en psykosymatisk sjukdom men numera anser de flesta läkare, de som är kunniga i ämnet, att det är en neurosomatisk sjukdom eftersom mycket tyder på att den bakomliggande orsaken kan finnas just i störningar i hjärnans signalsystem, dvs. kemiska förändringar i olika hormoner och signalsubstanser, inte i hjärnans psykiska process.

Diagnosen ställs främst genom att trycktesta 18 speciella triggerpunkter. Minst 11 av dem fördelade över hela kroppen ska vara ömmande och varit så i minst tre månader.

 

FMS-symtom

Samtliga, förutom svullnadskänslor och torra slemhinnor, hör ihop med serotoninbrist.  (serotoninbrist, se nedan under Teorier och forskning). FMS-patienter behöver inte ha alla symtom, men har ofta flera av dem. 

Utbredd svårdefinierad smärta, i hela kroppen. Smärtan förflyttar sig ofta, vilket gör det extra svårt att ställa riktig diagnos. Kan uppfattas som sveda, molanden, pulserande, stickande och isande, eller som tandvärk i skelett och leder. Ibland finns smärtan i hela kroppen samtidigt.

Sömnlöshet, svårt att komma ner i djupsömn (deltasömn), vaknar flera gånger per natt. Nästan alla FMS-patienter får inte tillräckligt med sömn. Mer om sömnproblem längre fram (i boken).

Ångest och depression; orsak ofta den långvariga förlamande smärtan som ger begränsningar, sömnbrist och    minskad livskvalitet.

Kognitiva svårigheter; minnesproblem, svårt med fokusering och att tänka klart. Mycket kan bero på sömnbrist. Vid trötthet kastar man ofta om siffror och bokstäver, man glömmer viktiga – och roliga – saker. Ofta känns hjärnan trög som sirap i dimma. Förhoppningsvis har man några klara timmar per dag.

Irriterad tarm, IBS.  70 procent av alla FMS-patienter har IBS och 65 procent av IBS-patienter har FMS. Läkarvetenskapen vet ännu inte vad som orsakar IBS, så mitt råd är att testa dig fram vad din mage tål. Börja med att undvika mjölkprodukter, alla sädesslag (glutenfria kan fungera) rött kött, kål, lök, socker, sötningsmedel, citrusfrukter och koffein några veckor. Testa dig sedan försiktigt fram genom att lägga till en produkt i taget. Du känner snart vad din mage inte vill ha. Tänk också på att stress kan förvärra symtomen. Annat du kan tänka på:   Öka fiberintaget, men överdriv inte och drick mycket vatten samtidigt. Psylliumfröskal lär vara skonsammast för tarmen. Kan strös på yoghurt eller blandas i müsli. Eller varför inte i brödbaket i stället för jäst. Intag av kramplösande kan hjälpa; till exempel pepparmynta – som olja eller som te. Förbättra matsmältningen generellt, till exempel med enzymer; Trypsin, Proteas, Kymotrypsin, (bryter ner protein) Amylas (bryter ner kolhydrater), Lipas (bryter ner fett). Holistics Cellenzym innehåller flera av dem. Simethikon, kan lindra uppsvälldhet och gaser. (Homeopatpreparat) Triphala, som är ett ayurvedapreparat, tas mot förstoppning. Öka serotoninhalten.

Dålig cirkulation i händer och fötter. Lättare motion, varmt bad och massage kan hjälpa.

Käkledsvärk. Kanske en skena utprovad av tandläkare kan minska värken, som kommer av att man biter ihop käkarna. Och det gör man oftast i stressade situationer. Så att minska sin stress är i prioritet. Eller testa en kinesiologisk behandling (Svenska kinesiologiskolan har en kurs i hur man behandlar käkledsvärk om du vill lära dig själv.

Restless leg: Magnesium kan hjälpa, så även qigongövningar och en banan före sängdags. Banan innehåller kalium, vilket kan minska kramper.

Irriterad blåsa. Drick mycket vatten, men inte precis före sänggående.

Svullnadskänslor, stickningar. Kanske en detox eller dagligt intag av utrensande te kan förbättra tillståndet. Eller lymfdränage. Jag brukar börja morgonen med att kamma igenom kroppen från fötter/händer upp/in mot hjärtat med fingertopparna för att sätta igång lymfan.

Torra ögon och mun. Torr mun kan också bero på att du andas med öppen mun. Då kan kirurgtejp över munnen underlätta när du sover.

Svaga muskler. Brist på deltasömn? Kanske behöver du en lättare styrketräning.

Sötsug; Krom har visat sig minska sötsuget. Akupunktur och/eller höjning av serotoninet kan också hjälpa. Eller LCHF- kost där du får den energi du behöver via hälsosamt fett, vilket minskar suget – enligt min egen erfarenhet. Jag var under en period sockerberoende på grund av låg energinivå. Så tolkar jag det själv, för när jag bytte kost till LCHF (lite modifierad) försvann sötsuget helt och energin började komma tillbaka.

Huvudvärk; nästan 50 procent av alla med FMS har kronisk huvudvärk. Te på älgört/älggräs kan lindra.

Menstruationssmärtor: Upp till 40 procent av alla kvinnor med FMS har svåra kramper och ovanligt smärtsam menstruation. För mig blev Nikkensulan en räddning. Jag la sulan innanför trosan och på ca fem minuter var krampen borta.

 

 

Teorier och forskning, FMS


Forskning har bland annat visat att smärtsubstans P, som förmedlar smärtsignaler till hjärnan, är tre gånger högre hos fibromyalgipatienter än hos övriga, vilket gör att signalerna har extra lätt att ta sig till hjärnan. FMS-patienter har även visat sig ha lägre halter av serotonin, endorfin och nociceptin, som alla lindrar smärta, vilket innebär störd balans mellan signalsubstanserna. Man syresätter heller inte musklerna vid ansträngning vilket ger spänning och smärta. Dessutom har man funnit högre halter av stresshormon, både i blod och urin, hos FMS samt brist på energirika fosfatämnen i muskler. Man har även sett tecken på obalans i immunförsvaret. Störd sömn på grund av smärta förvärrar i sig också smärtan (deltasömn, se nedan)

Serotoninbrist

En teori på orsaken till FMS är den biokemiska kedjereaktion som orsakas av serotoninbrist (Dr. Dharma Sing Khalsa). De flesta av FMS symtom är förknippad med just denna brist och kan också förklara varför fler kvinnor drabbas då östrogenet påverkar serotoninnivån. (problemen förvärras ofta vid PMS och i klimakteriet)

 Serotoninbrist påverkar bland annat vår deltasömn negativt. Utan något serotonin är det omöjligt att sova (eller överleva) och brist medför att vi får svårt att stänga av tankar och bekymmer under sömn, vilket gör att man inte når deltasömn. En av deltasömnens funktioner är att reparera de småskador på musklerna som uppkommit under dagen genom att utsöndra ett mycket viktigt tillväxthormon, HGH. Utan denna nattliga reparation får skadorna en kumulativ effekt med mer smärta som följd. Tillväxthormonet hjälper också till att föra bort de giftiga ämnen som bildas i musklerna när vi anstränger oss, till exempel mjölksyra. Det gör också att musklerna ökar i styrka när vi tränar. Brist på detta tillväxthormon gör musklerna förslappade och svaga och motionen kan då istället leda till att de blir irriterade och ansträngda. Tillväxthormonet utsöndras till absolut största delen under deltasömn. Man har gjort ett experiment (”Besegra din smärta” sid 30, Dharma Sing Khalsa, Svenska Förlaget 2000) där forskare under tre nätter hindrade sina försökspersoner att nå deltasömnen. Samtliga deltagare uppvisade exakt sådan muskelvärk som vid fibromyalgi. Personer med sömnapné beskriver också symtom som påminner om FMS. En annan undersökning visar att FMS-patienternas värk var direkt proportionell mot graden av sömnsvårigheter. Injektioner av tillväxthormonet har visat sig överlag mycket positiva, men tyvärr lär det vara oerhört dyrt – och jag tror inte heller det är tillåtet för vuxna i Sverige. Men genom att höja serotoninhalten och förbättra sin sömn kan man komma åt en höjning av tillväxthormonet. Tänk på att kronisk stress tömmer kroppens serotoninförråd. (Rosenrot till exempel sägs minska cellens stress)

 

Serotoninets uppgifter: (som påverkar FMS – kan finnas flera)

  • Ger god sömn genom att stänga av tankar och bekymmer. (se deltasömnens påverkan ovan)
  • Höjer smärttröskeln, bland annat genom att dämpa effekterna av substans P, en signalsubstans som främjar smärtförnimmelsernas väg till hjärnan.
  • Förbättrar humöret vilket gör det lättare att hantera smärta.
  •  Reglerar immunförsvaret. FMS-patienter har ofta ett hyperaktivt immunförsvar, där kroppen producerar för mycket cytokiner som kan ge symtom på FMS.
  • Bidrar till blodkärlens smidighet; brist kan bland annat få hjärnans blodkärl att dra ihop och utvidga sig vilket kan leda till migrän.

 

Ökar serotoninhalten:

  • Motion - läs mer under Smärtbearbetning, kapitel II (i boken)
  • Meditation. Avspänningsövningar. (mer under Smärtbearbetning -boken)
  • Tryptofan; Tryptofantillskott; till exempel 5-HTP 100mg 3 ggr/dag (serotoninets byggsten). Undersökning redovisad i Journal of International Medicin Research visar att ca 50 procent av FMS-patienter som fick denna dos fick påtagliga förbättringar i fråga om smärtans intensitet, antal ömma punkter och sömnkvalitén (några fick milda biverkningar i form av slöhet och diarré). FMS-patienter tycks ha svårt att ta upp tryptofan med maten, dvs. har svårt att spjälka protein (de har visat sig ha låga nivåer av sex aminosyror) varför ett tillskott av matspjälkningsenzymer rekommenderas, till exempel Papain, Bromelain eller Chymotropsin. Hälsokostaffärer har kombinationspreparat, 'pröva dig fram. Självhar jag prövat Holistic Cellenzym tillsammans med 5-HTP med gott resultat. Även Pycnogenol (görs av tallbark) kan hjälpa upptag av tryptofan. Vitamineralkomplex som innehåller hela sortimentet befrämjar matsmältningen. Men numera förs diskussionen om tillskott av vitaminer och mineraler verkligen har någon effekt på kroppen, om kroppen kan ta upp dessa. Bäst är naturligtvis att få i sig allt via kosten, men tyvärr är det tveksamt om den numera innehåller allt vi behöver, då jorden ofta är utarmad. Försök välja ekologiskt.

*

Syra-basbalansen

En annan teori är försurning och/eller ansamling av gifter och tungmetaller i vävnaderna, framför allt i bindväven, vilket innebär att syra-basbalansen är i olag. Man vet att för mycket syra kan öka inflammation, bland annat i bindväven vilket orsakar smärta, och dessutom belastar det njurar, vilket försvårar utrensning. Dagens normala kost innehåller ofta för mycket syra då hela vår miljö är försurad. Man kan enkelt mäta sitt pH-värde med pH-remsor som finns att köpa på apotek och hälsokost.

 

Förträngda traumatiska barndomshändelser

Vissa studier visar att förträngda minnen av övergrepp som barn kan leda till kronisk smärta som vuxen. För att skydda sig från en för traumatisk händelse blockerar man kroppens signaler om smärta, psykisk, mental men även fysisk. Efter ett tag har man slutat lyssna på kroppens signaler, med smärtärr som följd. Det kan också vara så att man kör på för hårt, att man på så sätt flyr från sina svåra hotfulla känslor. Britt och Björn Brageé har skrivit en bok, ”Kroppens vrede”, som bland annat tar upp just förträngda minnens påverkan på den långvariga smärtan.

Tatjana Sivik, docent i psykosocial medicin vid Göteborgs Universitet, har gjort en studie på kvinnor med FMS, som visar på att det finns ett samband mellan trauman i barndomen och FMS. Värst drabbade är de som utsatts för sexuella övergrepp. Hon menar att vid dessa övergrepp i barndomen sätts kroppen i ett slags ”krigstillstånd” genom att skapa höga halter av stresshormon. Senare infinner sig en ”kapitulationsfas” med mindre stresshormonhalter och då uppstår smärta.

Även förespråkare för Rosenmetoden menar att kroppen lagrar och minns svåra traumatiska händelser som vi förträngt. Dessa lagrade minnen kan skapa smärta i olika delar av kroppen i form av spänningar. Genom att insiktsfullt söka upp och massera dessa spänningar kan man, enligt Rosenmetoden, frigöra och lösa upp förträngda minnen och därmed mentalt bearbeta dem.

Mental Kinesiologi har också metoder för att behandla de kroppens spänningar som är förknippade med ett speciellt trauma. Fördelen med Mental Kinesiologi, som jag ser det, är att du redan efter att ha gått en kurs på två och en halv dag, (på Svenska Kinesiologiskolan) har lärt dig metoder att behandla dig själv, om du är redo, har tid för dig själv - och har modet - för det är inte lätt eller smärtfritt. Jag har själv använt denna metod för att bland annat behandla minnet av ett övergrepp när jag var fem år och idag smärtar inte minnet av våldtäkten längre. Men det tog tid och var otroligt smärtsamt när det pågick. Så jag vill inte rekommendera det om du inte samtidigt har professionellt stöd. Eller stöd från din omgivning. Å andra sidan tror jag inte att smärtsamma minnen kommer upp förrän du är redo att möta dem.

*

 

Några sista ord

(från Smärtbehandlingsprogrammet)

 

 Din egen mentala inställning

 

 Enligt min uppfattning är den viktigaste ingrediensen i en smärtbehandling den egna inställningen till smärtan. För om du kan se den som en vän som finns där för att tala om att något är fel, vilket ger dig möjlighet att rätta till det – ja, då har du ett kraftfullt verktyg för att förändra ditt liv. Att du själv tar ansvar för din hälsa, din rehabilitering och ditt liv, är mycket viktigt. Kanske det viktigaste av allt. För det du tar ansvar för har du också möjlighet att förändra. Om du kan se att det finns en mening med det hela har du också lättare att hantera situationen – och i det här fallet, smärtan. Så lyssna och prata med din vän Smärtan, fråga vad han vill och vad du kan göra för att lugna ner honom.

 

Jag vill att du investerar i din framtid, en framtid med livskvalitet. Som jag gjort. För i dag är jag otroligt tacksam över allt som hänt. Trots all smärta. Jag har totalt förändrat mitt liv, min livssyn och mår så mycket bättre med mig själv. För jag fokuserar nu mer på allt som roar mig, sådant som jag njuter av. Dessutom har de flesta av mina rädslor och skuldkänslor försvunnit på vägen. Nu har jag mod att möta nästan vad som helst, så känns det i alla fall. Förhoppningsvis har jag också fått visheten att förstå vad jag möter och hur jag kan använda det i mitt personliga och andliga växande. För det är en process som ständigt pågår och som fyller mig med så mycket glädje när jag har tillit till att livet leder mig dit jag är ämnad.

 

Ett mål är naturligtvis att klara mig utan smärtans ständiga närvaro. Att ha nått den nivå av kunskap och visdom jag har möjlighet att nå. En dag hoppas jag ha en relation med honom där han bara kommer på sporadiska besök – när jag verkligen behöver honom.

 

För jag inser att i ett liv helt utan smärta, i någon av dess form, finns ingen förändring, inget växande, ingen riktig glädje. Kanske inte heller någon riktig kärlek. 

 

Kanske har du nu, precis som jag, lärt dig hur smärtan kan användas som ett verktyg i din personliga process att bli en hel människa.”

 

***

 

 

I Kärlek

Gunnel Saric

 

 










(Lämna tom)